Lofoten 2023 - 4 juli 2023 Van Svolvaer naar Bodo

4 juli 2023 - Bodo, Noorwegen

Helaas bleek de bakkers winkel al gesloten dus is het belegd broodje geworden. John was nog niet terug van zijn wandeling. Die stuurde om 20:15 een Whatup waar ik was. Ik zat toen bij het Nordis restaurant wat tegenover Thon hotel was. Waar wij s’morgens ons ontbijt hadden gehad. Toen John daar kwam hebben we nog een Cappuccino besteld / genomen. En daarna terug gelopen naar ons slaap onderkomen. Om 21:00 liepen we onze kamer 320 binnen en gingen we in de slaap modus. Dus kleertjes uit en Slaap mutsen op. We hebben nog een beetje besproken en uitgezet op de navigatie hoe we morgen zouden gaan rijden. Ik ben rond 23:00 in slaap gevallen en gaan dromen over ons heerlijke ontbijtje van morgen ochtend.

Dinsdag 4 juli 2023: Lekker zonnig weer 21 graden.

Ik was om 06:30 wakker omdat ik een heerlijk nachtrust had gehad. Nog even  Het AD digitaal gelezen maar ik had er eigenlijk niet veel zin in. Ik had trek in koffie en wat van die gebakken dingen op een bord met van de plakjes ongezond eten van een varken? Om 07:30 liepen we en staken we de weg over het Thon hotel in linea direct naar de ontbijt zaal. Dat is een decadent en  5 sterren hotel en had verleden de prijs gewonnen voor het beste ontbijt buffet van Noorwegen. En daar liepen wij naar binnen. We hadden hier gisteren voor dat ontbijtje 25,- Euro per persoon moeten betalen voor al het lekkers. Vandaag hadden we besloten gingen we dit even anders doen. Gisteren dus 50,- Euro betaald maar er was geen mens die om dit notaatje vroeg. Wij hadden ons netjes aan de huis regels gehouden en waren aardig pootje gelicht. Nu liepen wij met ons poker face door zonder te betalen en gingen waar aan onze zelfde tafel zitten. Eerst een bakje fantastische koffie uit de Nespresso machine gehaald. Toen ging er een dame achter de piano zitten en ging wat ontspannende nummertjes spelen, wat wil je nog meer. Toen naar de brood bar waar allerlei brood lag uit elke land in de Wereld. In de zelfde loop richting kwam je langs de vers gebakken eieren bar met gebakken spek. Een ontbijt spek berg die het gezicht van de kok ontnam. Zo veel spek lag er op een zilveren schaal met een knijper er naast om het spek op je eigen boord te krijgen. Ik had op Cruise schepen eten gezien in de morgen. Maar dit Thon hotel was het serious een stap meer. Je kon zalm - brood beleg in allerlei variaties. Als dessert kon je koekjes - kaakjes en cafeetje pakken. Ik heb het maar bescheiden gehouden omdat ik gisteren wel wat last had van de hoeveelheid die ik tot me had genomen.  Om tien over acht liepen we terug naar onze bescheiden onderkomen en doken in de lederen pakken. Tasje ingepakt en naar beneden waar onze brommers geduldig stonden te wachten. Tassen in de harde motor koffers en iets voor half negen reden we weg Svolvaer richting Moskee. Het meest zuidelijk plaatsje op de Lofoten. We gingen proberen de ferry van 11:00 te halen. We zijn nog wel een paar gestopt om een foto te maken en een plasje te doen. Maar om 10:05 reden we het terrein van de ferry op. Er stonden al heel wat motor muizen te wachten. Wij plaatsten onze motors in rij 7. Om kwart voor elf kwam de Ferry aanvaren en om vijf voor elf stonden wij met de motors op dit bootje. Het vreemde was dat we nog helemaal niets hadden betaald? Motors zelf vast gezet en naar boven waar de accommodatie is met relax stoelen. Wij gingen buiten op dek zitten in een simpel plastic stoeltje en kwamen in gesprek met een stel Nederlanders die met een camper op de Lofoten waren geweest. Na een kwartier ben ik naar binnen gegaan om iets te drinken te halen. Niet veel later was John ook binnen en ging de Ferry varen richting Bodø. Dit overtochtje zou 3:10 minuten gaan duren. Dit keer was het haast windstil en kon je lekker buiten een beetje rond kijken. Want tijdens deze overtocht passeerde allerlei eilandjes.Ik ben in slaap gevallen zegt John. Als stoere motor rijden?

Er waren ook een stuk of 20 Harley rijders aanbood. En die lagen haast allemaal met hun dikke buik naar de hemel wijzend op het achterdek te snurken. Om uur waren we waar we moesten zijn in Bodø. Wij waren er snel af en moesten nu ons geboekte Comfort Hotel gaan opzoeken. De navigatie wist dit snel te vinden maar dit hotel lag in een één richting verkeerd straat.

Dus moesten we even uitdokteren hoe daar te komen. Motors aan de overkant gezet en even naar de receptie. Helaas was er een storing in het computer systeem dus konden we pas om 15:00 terug komen en dan zou het probleem waarschijnlijk wel zijn opgelost. Wij zijn toen ergens een bakje koffie gaan drinken. Om vijf over die stonden we weer bij de receptie. Het probleem was er nog wel maar we kregen kamer 317. Op naar de 3de etage in dit super moderne Hotel. De kamer is netjes en modern ingericht. John ging weer als een raket onder de douche en had wel wat opmerkingen over het ontwerp in de badkamer. De douche wanden van glas kon je alle kanten heen draaien. Maar vielen uiteindelijk niet netje in elkaar. Amateurs noemde John dit. Na de opfris beurt hebben we de route voor morgen zitten uitstippelen. We zouden de weg 17 langs de kust gaan rijden. Tot aan Molde.

Dat was 1325 km. Om 17:00 in de wat warmere kleertje en naar buiten voor iets te drinken en uiteindelijk wat te eten. John wilde een keer echt typisch Scandinavies eten zoals kabeljauw met gekookte aardappelen. We hebben lopen zoeken maar helaas, dat was nergens te krijgen. We zijn toen maar een Thais eetzaakje binnen gelopen. En dat was een echte klapper. Op de menu kaart stond naast de omschrijving een plaatje hoe het er uit zag. En dat hielp met het maken van de mens keuze. Het werd voor mij 10 grote garnalen met een speciale marinade met salade en rijst. Voor John Kip tempura met ook wat salade en een special Thais sausje. Wij allebei vonden het echt verrukkelijk. Het smaakte echt heerlijk en vonden allebei dat het een goede beslissing was geweest. Een geslaagd diner. Om 19:30 lieten we zeer vriendelijke serveerster achter ons en liepen we terug naar het Hotel. Maar voordat we dat deden liep John nog een soft ijs zaak binnen en nam een klein ijsje, dacht je toch niet. Eenmaal in ons hotel naar de 3de etage.

Deze dag was weer een groot succes met mooi weer en een heerlijk en smakelijk etentje. Morgen weer een dag maar die wordt wat kouder?

Woensdag 5 juli 2023:

1. Miranda Heeck den Boer:
    4 juli 2023
    Prachtige omgeving zeg! Mooie foto’s
  2. Travel the World:
    4 juli 2023
    Leuk verhaal weer ,en het eten gaat jullie ook goed af de nodige kilo’s zullen er wel bij komen maar die kunnen jullie er thuis weer aftrainen.