Cruise 2020 - vanaf 16 maart tot vandaag 18 maart 2020

18 maart 2020 - Mekka, Saoedi-Arabië

Maandag 16 maart 2020: Mooi zonnig weer / richting Rode zee

Deze dag begon voor ons wel wat later. Het is dat ik naar de WC moest anders had het nog veel beter geworden. Toen ik terug kwam van mijn toilet gang zei Wil “het is tien voor negen”. Schandalig toch, we zouden haast zonder ontbijt de de morgen door moeten. Na een snelle was beurt in de gewone kleertjes naar boven. We kwamen ons cabine attentaat tegen Putra en die stond gereed om onze hut weer keurig in orde te brengen. Wij weer naar stuurboord kant waar we leuk plaatsje zochten en Wil in de rij ging staan voor onze ochtend maaltijd, de omeletten met wat gestreken plakje spek. Want ondanks het Coranavirus overal ter wereld om zicht heen greep en overal de restaurantje dicht waren. Was er hier aanbood van dit cruise schip eigenlijk weinig of niets van te merken. En vrat dat het een lieve lust was. Er werd zo hier en daar wel over de Corona virus gesproken maar dat was meer over de thuis blijvers. Nadat de buikjes waren gevuld 2 dekjes zakken naar 12 om de zwem / bad kleding aan te doen  om dan direct naar weer na dek 15 te gaan bij de zwem / whirlpool baden op dek in de zon te vertoeven met een lekker briesje door de vaar wind. Het schip vaarde nog steeds volle snelheid richting Suezkanaal. Om 11:00 uur heb ik even met John ge-facetimed. Moet zeggen een zeer goede verbinding. We hoorde toen dat alle scholen voor een maand dicht waren en ook het voetballen en formule 1 niet door gingen. John zei nog “jullie zijn niet zo slecht af daar aan boord” . Maar de mensen aanbood deden wel hun beklag maar dat zal ook wel zijn dat ze een gedeelte van de betaalde reis som terug willen hebben. Om 13:15 zaten we in the grote ontbijt zaal die maar voor de helft open was. Ik me eigen weer netjes aan de dieet spel regels gehouden en alleen maar rauw kost en koud water genomen. Wil eigenlijk ook, alleen heeft ze een beetje gesmokkeld om een stukje taart te nemen. Na de konijnen maaltijd naar onze hut voor de pilletjes. En hier even op ons balkonnetje gezeten omdat de zon even achter de wolken zat maar de temperatuur was nog wel 28 graden. Om half drie zijn we weer na dek 15 gegaan om de levendige activiteiten mee te maken bij het zwembad en in een ontspannende ligstoel plaats te nemen. Vanavond was de dress code “Formeel” / wordt vervolgd.

Dus in plaats van de korte broek een wat langere broek en beetje gestreken zou gewaardeerd worden. We zagen er rond half zes netje genoeg uit om naar de bar op dek 5 te gaan waar de cocktail party al gaande was. We waren beslist niet de eerste want ook nu bleek dus. Als er iets voor niets te krijgen is zijn wij Nederlanders er bij. Na het glaasje  Prosecco zijn we om 18:15 naar het restaurant gegaan ik samen met de andere drie dames. We kregen weer een mooi plaatsje aan een ovale tafel bij een groot raam met een uitzicht op de onder gaande zon. De maaltijd was vanavond weer bijzonder goed. Ik had een heerlijk soepje - gemarineerde kabeljauw stukje met gebruiken uitje en het hoofd gerecht was rib eye wat ook bijzonder smakelijk was. Het dessert van roomijs met warme appel taart. We namen een bakje koffie als afzakkertje. Om 21:00 verlieten we het restaurant met een voldaan gevoel van de heerlijke maaltijd. Bij de piano bar kwamen de jongedame van Kras reizen tegen die met ons mee liep naar een gezellig zit hoekje. Daar hebben we weer wat besteld. Het was 22:30 toen wij hun daar achter lieten en wij terug gingen naar onze gezellige onderkomen hut 12209 op de 12de verdieping. In de hut aangekomen kon ik gelukkig ook het AD krantje weer digitaal naar binnen halen op mijn telefoon. Dat werkte dus gelukkig ook weer en kon ik de krant lekker gaan zitten lezen van maandag 16 maart en zien hoe Nederland op slot zat. zouden. Morgen ochtend zouden we om 09:30 bij de nauwe doorgang bij Bab el Manded straat zijn wat de ingang is van de Rode zee zijn. Hier passeer je Yemen en Djibouti. Het eiland of Perim verdeeld  het nauwe kanaa hier want op deze plaats is het maar 3 km breed  en ook maar 30 meter diep. Daar had de Kapitein ons op gewezen om dit te aanschouwen. Dus de wekker op 08:30 gezet. Wij zouden het van ons balkonnetje kunnen bekijken. Nog even gekeken op kanaal 25 waar we op dit moment waren om dan uiteindelijk de luikjes voor deze dag te sluiten. Morgen weer een nieuwe dag met een uur terug op de klok dus een uurtje langer slapen.

Dinsdag 17 maart 2020: Mooie weer

Om 08:30 inclusief het uurtje langer slapen liep de wekker af. Wil had weer een goede nacht rust gehad ik dit keer een iets mindere. We keken weer uit naar deze nieuwe dag. Vervelen deden we ons nog niet en de de krant van maandag gisteren avond door gelezen met alle wat sombere berichten uit ons eigen landje. Ach, weer werd er ook door vele mensen over de verschillende mogelijkheden gesproken. Zo ook vanmorgen aan de ontbijt tafel waar een meneer uit Zevenaar zo’n beetje alle denkbare oplossingen stond te vertellen tegen ons waar en hoe we van het schip zouden komen. Ik (wij) wachten maar geduldig af en we komen de dagen dan ook onbekommerd door. Het weer was ook vandaag weer schitterend met een sterke zon en ik denk dat het rond de 28 graden is in de ochtend. Zoals aangegeven vaarde we door een vernauwde doorgaan de Roze zee in. Na het weer vers gemaakte omelet’tje met wat plakje spek een een paar van die kleine verse worstjes met koffie thee en koud water, zijn we terug gegaan naar onze hut om de zwem kleding aan te doen. Het was toen inmiddels al half elf. Niet veel later kwam er weer een omroep van het schip. En, naar nu bleek mocht het schip ook niet in Griekenland niet aan de havens naar binnen. Dus zou er na het Suez kanaal direct naar Marseille worden doorgevaren waar we dan rond de 24st maart moesten aankomen. Daar zou iedereen van het schip af moeten ook de bemanning. We moeten nu natuurlijk wel even afwachten hoe dat gaat plaats vinden. Tevens werd er bekent gemaakt dat we een andere cruise konden gaan maken zonder kosten. Moet zeggen, vind ik eigenlijk ook wel normaal. Tevens zouden we nu gelijk 200,- Euro op ons aan boord tegoed gestort krijgen voor de eventuele extra drank kosten omdat je de kant  / wal niet op kan. Dus, slecht hadden we het naar omstandigheden niet. Hier bij het zwembad was het best vertoeven en met de obers om je heen kon je simpel drankjes en andere dingen bestellen en die werden dan netjes gebracht. Met een babbel links en rechts ging de ochtend snel voorbij en om 13:15 liepen we naar het buffet restaurant voor de middag hap.

Natuurlijk alles te krijgen waar je maar aan denken kon maar ook vandaag hield ik het bij wat sla en er was een soort van plakjes gehakt in plakjes. Ik heb er daar maar wat van genomen en die op een broodje smakelijk gemaakt met wat uit en augurken. Het smaakte jam jam.

Na drie kwartier liepen we weer naar buiten en bij het naar buiten en naar binnen lopen werd een soort van gel door de bemanning op onze handen gedaan en dit moesten we dan uitwrijven ook om besmetting te voorkomen. Daar waren ze nu wel erg strikt in. Op dek 16 weer plaats genomen in onze lig stoelen en even staan praten met andere mensen uit Nederland die ook natuurlijk weer met allerlei suggesties kwamen hoe de ontscheping moest gaan gebeuren. Ik dacht, we zien wel. Het ws echt heel erg warm zelf met de vaar wind die het schip natuurlijk altijd heeft. Het was wel uit te houden. Om half vijf zijn we afgezakt naar onze hut met een heerlijke frisse douche waar je dan wel van op knapt. Daarna op het balkonnetje met het windje dit verhaaltje gaan intikken en Wil ging met haar E-reader verder. Eigenlijk kwam van lezen niet al te veel. Genoeg te zien en te doen en te bespreken. Vandaag hebben we om 18:15 in het restaurant afgesproken. Moet zeggen het eten is echt goed. Geen grote hoeveelheden maar je kon om een dubbel portie vragen als je het lekker vond of als je het te weinig vond. Het is nu 17:12  en in de wat nettere kleding naar de winkeltjes gelopen om eens te kijken wat we daar konden inkopen. Haast alles winkels bezocht met geen resultaat, noppes niks. Toen we de trap af liepen zaten de dames om op ons te wachten en vertelde dat ze honger hadden. We liepen dus haast gelijke van de piano bar naar het restaurant De Chirico. Daar werden door de gastvrouw van het restaurant naar een leuk tafeltje gebracht dit keer aan de andere kant van het schip met weer uitzicht  op zee. We kregen weer de schaal met vers brood (jes) voor gehouden en de roomboter kwam ook op tafel. De menu kaart was ook vanavond zeer uitgebreid en keus te over. Ik koos voor de pikante garnalen die gemarineerd waren en gebakken in olie met pikante saus. De gember soep. Als hoofd gerecht zeer pittige reepjes rundvlees waar de tong van in kromp die werd geserveerd met rijst. Het smaakte uitstekend maar zoals aangegeven erg kleine porties. Ik nam suiker vrije is. Wil had eigenlijk haast het zelfde alleen het dessert was wortel taart. Een lang zitten napraten maar om 21:00 liepen we de Espresso bar voor de koffie en Bailey met ijsblokje. Lekker zoet en makkelijk te drinken. Om 22:00 gingen wij en de dames hun eigen weg en wij terug naar ons hut. Die was weer pico bello in orde gemaakt door de cabine steward. Kleertjes uit en even de uitgaven aanbood op het TV scherm zitten bekijken. Omdat wij de van te voren betaalde excursies op ons account wilde zien en dit was ook inderdaad het geval. We kregen nu een behoorlijk bedrag terug van het schip. In de hut lag ook de officiële bevestiging wat we vandaag te horen hadden gekregen. We kregen eigenlijk de hele waarde van deze cruise bij een volgende te boeken cruise terug. Daar was een stukje schrijven toe gevoegd wat we dan moesten tonen als bewijs. Al met al hadden we deze cruise dus voor niks gehad. Onze vluchten naar Amsterdam zouden automatisch door MSC worden omgezet vanaf Marseille naar Amsterdam op de 24st maart. 2020. Wij gaan er maar vanuit dat dit allemaal goed gaat komen. Het is nu 22:30 en wij noemen dit weer een dag. Morgen zou het weer mooie weer zijn.

Woensdag 18 maart 2020 - Rode zee: richting Suez kanaal.

Een vroege start op deze weer zonnige woensdag morgen. We zaten om 08:00 in de grote ontbijt restaurant waar ik om 08:10 mijn omelet’tje met een paar nette gesprekken plakjes ontbijt spek voor me had staan. Wil had een vers broodje met kaas en een bordje met yoghurt met verschillende soorten noten. Dit samen met een bakje koffie en thee kon ook deze dag niet beter beginnen. Je kon door het raam van restaurant zien dat er een flinke wind stond. Want de zee hadden de beroemde schuimkoppen wat dit wel aangeeft. Na het ontbijt terug naar dek 12 voor de zwemkleding. Rond 09:00 kwamen we op dek 15 naar buiten en konden we in levende lijve ervaren dat er inderdaad heel veel wind stond. Moet zeggen, zonder deze wind zou het in het zonnetje niet uit te houden zijn. Het was al zeker 28 graden. De lig stoelen waren maar mondjes maat aanwezig en we hebben er een paar naar ons vertrouwde plekje geschoven. Vanaf deze plaats konden we ook het gebeuren aanschouwen bij het buiten theater. Hier worden altijd dans lessen en gym lessen gegevens wat altijd wel komisch is om naar te kijken. Tevens is er een gezellig muziekje bij en vliegt de tijd eigenlijk voorbij. Ik heb de digitale AD ingeladen en als je dan leest wat er in eigen landje allemaal gaande is door het Corona virus. Dan breekt het angst zweet je uit. Zaken die op de fles gaan en mensen dit na een week al op straat komen te staan. Veel meer mensen die WW aanvragen. En dit na een ruime week? Hier aan boord is er wel wat gaande omdat er mensen zijn die in Singapore zijn opgestapt een hadden gerekend op een 55 daagse cruise maar nu moet iedereen er in Marseille af. Voor ons is het ook wel een week korter maar we genieten toch wel van het prachtige weer. Vanavond gaan we eens naar de 4D bioscoop eens kijken wat dat voor ervaring is. Om 12:00 hield de kaptein zijn dagelijkse zeer korte toespraak van de brug. Hij informeerde ons dat het schip morgen donderdag 19 maart om 22:00 bij de ingang van het Suez kanaal is maar dan voor anker moet gaan. Om dan de volgende morgen in konvooi door het kanaal heen te varen. Ook vertelde hij dat we door de Rode zee aan het varen waren en hoe deze naam is ontstaan. Om 13:00 zakten we een verdieping om ons middag maaltje te gaan gebruiken. Het was wel druk maar plaats genoeg. We namen beide een soort van uitgebreide sla mix aangevuld met een dressing. Samen met water en / of koffie en thee. Je kon natuurlijk heel veel andere dingen nemen maar wij waren voorzichtig want voordat je het weet schieten de kilo’s er aan. Je kon schalen met gebak - ijs - taarten als dessert nemen en er zijn ook mensen die hier zeker gebruik van maken wat ze ook niet is kwalijk te nemen. Maar wij deden het niet.

Wordt vervolgd.

1. Coby Christiaanse:
    18 maart 2020
    Geef mij ook zo’n heerlijke goedkope vakantie 😂😂 Blijf nog maar lekker even genieten mensen en we zijn ECHT NIET jaloers
  2. Wil:
    18 maart 2020
    We moeten voor de terureis met Air France wat een lijnvlucht is zelf betallen. Dit is toch 2 x 450,-Euro. Dit is geboekt door de MSC / het schip. We krijgen alleen het cruise bedrag terug excl. vliegtickets.