Cruise 2020 -

16 maart 2020

Donderdag 12 maart 2020: Lekker zonnetje 22 graden

Na een slechte en ook korte nacht waren we om 08:30 wakker door onze gezette wekker. De nacht was kort geweest omdat Wil veel last van kramp in haar ondervoet en tenen had gehad. Alles geprobeerd maar het leek op dat moment een beetje hopeloos. Uiteindelijk na veel kokhalzen om de paracetamol pilletjes door te slikken lukte dat rond 01:00 en gingen die hun werk doen en we zijn vanaf dat moment in slaap gevallen. Om 08:30 dus uit ons lekkers bedje en in de kleertjes naar de prachtige ontbijtzaal en mooie balkon. Op het balkon genoten van de gebakken omelet met groente en het bakje koffie en thee. We werden netjes bedient door de bediende die uit Egypte kwam. Nee, we kwamen niet te kort in dit onderkomen. Om half tien nadat we weer een NOL kaart OV kaart hadden gekocht reden we met de nette metro naar de Emiraat shopping mall. Enorm groot winkel centrum waar je bang was om op de marmeren vloer te lopen. Het was zo ontzettend netje en schoon.

We hebben hier tot 13:15 door gebracht en Wil heeft haar garderobe kast weer een beetje aangevuld. Zij had het hier best naar zin. Veel te vinden voor redelijke prijzen. En in het warenhuis “Centrepoint” hebben we ook nog een lekkere double Espresso en een cola genomen. Dat winkelen is vermoeiend zeker als het nier meer gewent ben zoals ik. Onder het koffie drinken kwam er een soort van manager bij ons vragen wat we van de zaak vonden en wilde graag een foto met ons samen maken. Het was 12:30 toen we bij de beroemde eet gelegenheid “Paul” de lunch hebben gebruikt. Voor mij een heerlijk zalm salade met een Perrier’tje en voor Wil een stuk gebak met thee. Zoals aangegeven om 13:15 stonden op de Metro te wachten om twee haltes terug te gaan naar Internet City station. Na 10 minuten liepen we terug naar ons hotel en zijn lekker buiten zittend op het terras wat gaan gebruiken. Om half drie werden we opgehaald door de bus die ons naar het schip de MSC Splendida. Daar kregen we schrijven van onze reis organisatie dat het schip door het Corana virus de havens Aqaba en Rome niet kon aandoen.Dat was toch wel een deceptie. We werden hiervoor wel 200,- Euro korting op eventueel boord te goed maar het was waardeloos. Na eenEerst de koffers afgeven bij het ophaal punt met de labels er aan van het schip en hut nummer. Daar vergat ik de rugzak toen die ge-scand moest worden. Ik was teveel bezig met andere dingen om me heen en was de rugzak helemaal vergeten. Maar Wil was gelukkig zo attend om mij te vragen waar de rugzak was met alle kostbaar heden er in zoals portemonnee - pasporten etc. Wil terug en daar stond een medewerker van het schip met de rugzak in de hoogte zwaaien. Dus die was terug. Toen naar de in-check balie liepen en waar we snel aan de beurt waren. Ik had thuis alles al digitaal ingevuld en foto’s gemaakt van ons en de credit kaart gegevens doorgegeven samen met de pasport  gegevens. We waren hier dan ook snel klaar en een kleine 10 minuten later kregen we de kaartjes voor onze hut / kamer 12209 aan bakboord kant. Wij aan boord direct naar dek14 waar een Welkom’s buffet was. We namen een bakje met vers fruit en een verfrissing. Toen een etage lager naar onze mooie buitenhut 12209. Na een kwartiertje werden de koffers netje bezorgd en niet veel later stonden onze twee dames uit Leeuwarden voor onze deur. Die waren echt flink pissig want die hadden deze cruise en het vliegtuig gebeuren helemaal zelf geregeld en dit moest nu ook worden omgezet omdat de laatste haven Genua in Italië ook niet werd aangedaan. Dat werd 29 maart Marseille. Hun hadden een ticket vanuit Genua en daar moest nu een duurdere ticket voor in de plaats komen? Uiteindelijk besloten hun om dan het schip maar in Pireaus. We spraken af om rond 19:15 in de eetzaal op dek 5 gezamenlijk ons avond maaltje te gebruiken. Zo gezegd zo gedaan. Om 19.20 hadden we een grote ronde tafel voor ons viertjes. De maaltijd werd besteld voor ons was dit tomaten soep - kabeljauw gebakken op de huid met broccoli en rijst. Het dessert voor mij was een suikervrij ijsje. Een heerlijke maaltijd kan ik achteraf niet anders zeggen. Toen moesten we naar de gebruikelijke Fire grill. Een soort van instructie gebeuren hoe een overleving vest moest worden aangedaan. Alleen had Wil haar cabine kaartje vergeten en die ben ik gaan halen op dek 12. De liften konden niet worden gebruikt dus moest ik 7 deken ophoog en daarna weer 5 deken naar beneden om bij dek 7 te komen. Maar geen Willie te bekennen. Ik verder gelopen maar geen Wil te vinden en ik mocht niet meer terug want ik moest bij de Fire grill blijven. En het schip zou Wil wel vinden. Na ruim een kwartiertje later kwam het vrouwtje bij sectie H en daar de de Fire grill mee gedaan. Na tien minuten terug naar onze hut maar toen werd Wil haar naam om geroepen. We moesten ons melden bij de receptie dek 5. Dat hebben we maar gedaan aangekomen bij die receptie stond daar een enorme rij mensen. Nar dik een half uur waren we aan de beurt. En jawel, het ging er om dat ik Wil kwijt was???

Vreemd maar waar. Om 22:00 waren terug in onze hut waar Wil de rest van de spulletjes heeft opgeruimd. Ik ben dit gaan intikken. Morgen hebben we een excursie aanboord geboekt in Khasab. Waar we met een “Dhow Cruises to the fjord” gaan mee doen. Met een verzorgde lunch aanbood van dit speciale bootje. Het is nu 23:23 bed tijd. / wordt vervolgd.

Vrijdag 13 maart 2020: Warm weer - de excursie.

De wekker gezet en om 07:00 schrokken we ons te-pletter van die Iphone wekker. Tijd om uit het heerlijke bedje te gaan na een meer dan fantastische nachtrust. We hadden allebei echt heel goed geslapen en de batterij was weer geladen. Na de wasbeurt naar dek 14 voor ons ontbijtje en om 08:10 zaten we op het achter schip dek 7 omdat we daar moesten verzamelen voor de “Dow Cruise to the Fjords” Het zou om 08:15 moeten beginnen maar dit werd 09:00 maar het ging i n ieder geval door. Toen het zo lang duurde hadden we gedachten dat dit ook wel eens niet door zou kunnen gaan. Deze plaats Khasab is noordelijkste plaats van Oman. De plaats ligt ook aan de Straat van Hormuz waar Iran aan de overkant ligt. Hier wordt ook door de Nederlandse marine gepatrouilleerd om de veiligheid van doorkomende schepen die uit de Perzicht golf komen. Maar goed, we waren ingedeeld in groep 1 dus in colonne achter de MSC lady naar dek 5 om daar aan boord te stappen van de Dhow (leuk bootje) waar geen stoeltjes waren alleen maar kussens op de grond waar wij ons plaatsjes vonden aan de voorkant. Het weer was schitterend een graadje op 24 met een lekker verkoelend briesje. Toen iedereen ze eigen had genesteld werd dit bootje in gang gezet en niet veel later zwommen de dolfijnen gezellig met ons mee. Wij hebben nog nooit zoveel Dolfijnen bij elkaar gezien. Aanboord was het “kijk links” “kijk rechts” echt haast ongelijk. Om 11:15 stopten we bij een klein eilandje wat Telegraaf eiland heette. Hier werd het anker uitgegooid en konden we een half uurtje zwemmen. Ik de zwem kleding aangedaan samen met een paar strand schoentjes omdat er voor werd gewaarschuwd dat het koraal scherp kon zijn en je daar je voeten behoorlijk aan kon open halen. Wil had ook de snorkel en duikbril meegenomen maar buiten een paar kleine visje en weinig koraal was er niet veel te zien. Ik ben naar het eilandje gezwommen en daar eens even rond gekeken. Toen terug naar het bootje waar ik direct onder de douche ben gegaan om het zout van me af te spoelen. Om 11:55 vaarden we weg en vaarden we verder dit soort van Fjord in. Dit alles nog steeds onder een lekker zonnetje en briesje. Om 14:30 waren we terug bij de Splendida. We hadden wel trek dus gelijk door naar dek 14 naar het buffet voor salade met wat aanmaak smaakje zoals olie-azijn-Touchen Island. Samen met een lekkere ijskoude Colaatje light lieten we het ons goed smaken. Om 15:00 waren we terug in hut nr. 12209 waar de gevraagde kleur hangers gereed lagen en de 20,-Euro natuurlijk was weg gehaald door onze hut steward. Tevens lag er de rekening van de gebruikte fris dranken die we uit de ijskast hadden gebruikt. Hier bleek dat we toch wel een beetje verbrand waren. Ik ben op het balkon alvast begonnen met het intikken van dit verhaaltje en Wil heeft de gebrachte kleerhangers functioneel gemaakt om wat meer te kunnen ophangen waardoor er mee leg plankjes vrije zouden komen.

We hebben daarna allebei een douche gepakt en op ons balkon alles een beetje zitten bekijken. De tender bootje van het schip kwamen één voor één terug van de verrichte ferry diensten naar de Khasab. Om kwart voor zes hing de laatste boot netje op zijn plaats en een kwartiertje later kwam het schip in beweging en werd er koers gezet naar Muscat. Wij hadden met de meiden afgesproken om 18:15 voor het avond eten. De beide dames waren al aanwezig toen wij op dek 5 aankwamen en dit keer een leuke tafel. Even de menu kaart bekeken en  niet veel later werd het voorrecht opgediend. Toen kwam ook de reisleidster van Kras reizen aan onze tafel zitten. Ze vroeg dit natuurlijk van te voren. Dit avond maaltje heeft wel wat langer geduurd dan normaal want om 21:30 verlieten wij met z’n vijfjes de tafel. Op naar de piano bar waar we ook nu met de dames uit Leeuwarden hebben zitten praten. Om 23:00 stonden we voor de lift om terug te gaan naar onze hut 12209. Dat was weer een dag.

Morgen Muscat waar we op onze eigen manier de stad gaan verkennen.

We zouden hier om 08:00 zijn. Nu tijd op de luikjes te sluiten./wordt vervolgd

Zaterdag 14 maart 2020: Heerlijk lekker zonnig weer.

Om 07:30 werden we wakker gemaakt door de luidspreker in onze hut met een belangrijke mededeling van de kaptein. We zouden vandaag de haven van Muscat aandoen maar de autoriteiten van Oman weigerde alle cruise schepen om Oman waar dan ook aan te doen. Dus ging Muscat niet door door. Ook zouden we dan niet Salalah aan doen omdat dit ook in Oman ligt. Dus eigenlijk waren alle interessante havens van de agenda en vaarde het schip direct door naar het Suez kanaal.

We zijn na dit nieuws naar het ontbijt buffet gegaan op dek 14 en hebben heel op ons gemakje zitten ontbijten. We konden toch verder nergens heen na dit ontbijt. Toen de buikjes weer enigszins gevuld waren terug naar dek 12 (4 trapjes af) en de zwem kleding aan om naar dek 15 te gaan. Hier een leuk plekje met lig stoel en dit zou voor ons vandaag het verblijf worden. Bij het zwembad in de warme zon en bij kleuren. Ons ruimschoots ingesmeerd met factor 50 want warm was het.

Af en toe een drankje gehaald en rond 13:30 voor de middag hap een trapje af. Ik hield het bij een hotdog en Wil nam sla. Samen met een bestelde Cappuccino van de Espresso bar. Ik heb toen maar een Internet pakketje genomen van 99,-Euro omdat ik dit normaal gesproken ergens aan de kant doe. Maar dat kon ik dit keer niet. Nu bleek, dat ik niet de juiste keuze had gemaakt. Ik kon wel versturen en What’up ontvangen. Maar email ontvangen kon niet niet. Dan moest ik er nog 69,- Euro bij leggen. Dat hebben we niet gedaan. We zijn bij de receptie even ons beklag gemaakt maar er was niets aan de veranderen. Schandalig, wij waren allebei wel een beetje pissig. Ik kon wel een mail versturen en dat heb ik dan ook maar gedaan. Onze reis organisatie een pittig mailtje gestuurd dat wij dit alles niet zomaar gaan accepteren. Naar ons idee wisten ze dit allemaal voordat we van huis weg gingen. Dan hadden we waarschijnlijk niet gegaan. Nu hadden we geen keus nu we aanbood zaten. We zouden eigenlijk pas in Kreta aan wal gaan.

Om 17:00 waren we terug in onze hut en onder de douche. Wil kreeg het kluisje niet open. Daar heb ik de receptie voor gebeld. Om 18:15 gingen we weer dineren met de dames uit Leeuwarden. Het werd weer een ander tafeltje. Dit keer aan bakboord zijde. De menu kaart even bekeken en we namen haast allemaal het zelfde. Met het verschil dat Marga en Caroline een klein tussen gerechtje namen. Het was voor ons zalm met meloen. Een soort van ronder reepje in een pikant sausje. En een kaas plankje als desertie. Lang zitten natafelen om toen naar de midden bar met piano muziek te gaan. Hier hadden we paar lekkere stoelen en werd de koffie snel besteld. Alleen de piano met viool overstemde eigenlijk het praten. Maar het was toch elf uur te wij afscheid namen van de dames en wij terug gingen naar 12209. Ons in de pyjama gehesen en nog even in hutje zitten nababbelen over de deze dag. Er waren veel mensen die bezwaar gingen maken met de handels wijze van de cruise firma de MSC. Die wisten nagenoeg zeker dat ze al wisten dat er haast geen enkele haven zou worden aangedaan voordat wij aanbood kwamen in Dubai. Wil heeft ook de lijst met onze namen en hut nummer voorzien. Er werd nu wel het aanbod gedaan dat je voor niks wifi mocht gebruiken. Maar je kan daar niet zoveel mee.

Ach het eten is goed en we slapen goed en we hebben een mooie hut, dus…….

Zondag 15 maart 2020: Prachtig zonnig weer 26 graden.

Ik werd dit keer als eerste wakker. Het was 08:10 toen ik de schuifpui open schoof en de gordijnen naar recht om het zonlicht in onze hut te laten schijnen. Wil werd wakker van het felle zonlicht. Op ons gemakje na de was en poets beurt naar dek 14 voor ons lichte ochtend maaltje?

Voor mijn een vers gebakken kaas omelet’tje  en voor voor wil een gewone omelet. Dit alles met vers brood en een bakkie bruine en licht gele vloeistof. Het smaakte weer heerlijk. We waren 10:00 uur terug om ons te verkleden in de zwemkleding en lichte kleren. We zijn naar dek 15 gegaan naar het zelfde plaatsje als gisteren. Twee comfortabele  leg stoelen met uitzicht op het entertainment platform waar ook gezellige muziek vandaan komt. Het zonnetje en een verkoelend briesje waren ruimschoots aanwezig. Zo af en toe in het Whirlpool bad en zwembad een frisse verkoelende duik. Om daarna weel languit onderuit in de stoel te ploffen. Om 13:00 zaten we bij de middag hap wat voor mij alleen maar verschillende frisse dingen waren zoals paprika-tomaatje-kool salade-doperwten-komkommer etc…met een frisse dressing. Het smaakte lekker dit samen met wat ijs water. Ik wilde me deze vakantie echt een beetje inhouden wat eten betreft. Maar er zat een Duitser naast ons die zat te stouwen of dat de honger winter voor de deur stond. Die had een bergje eten op z’n bord. Zijn vrouw die er tegenover zat kon zijn gezicht niet meer zien door de hoeveelheid eten. Toen dit op was ging hij ook nog even 2 hotdogs halen. Na dit een fruitschaal met vers fruit en jawel, als afzakkertje 3 stukken pizza. En dit alles in een Guines record snelheid. Nee, dit was echt een pro?

Om 14:30 lieten we dit heerschap achter ons en verlieten het restaurant. Terug naar ons plaatsje bij het zwembad en whirlpool. Hier lagen toen ook de dames uit Leeuwarden. Wat een toeval, even babbelen en toen zijn we uiltjes gaan knappen. Het was 16:00 toen we allemaal weer bij de les en wakker waren. Even in het zwembad voor wakker te worden en onder de douche. Om 16:30 liepen we hier weg terug naar onze hut met de zon nog steeds goed aanwezig. We spraken af om 18:15 in het restaurant voor de warme maaltijd van vanavond. Onder de douche om de smeerseltje van het lichaam te wassen en we zijn daarna even op ons balkon gaan zitten. Om 18:00 de wat nettere kleertjes aan en afgezet naar de 5de etage voor ons avond kostje. Dit keer was echt alles lekker maar wel hele kleine porties. Ik heb de hoofd maaltijd maar 2 x gevraagd omdat bijzonder lekker was. Mijn dessert was een soort an rijst pap. Niet veel bijzonders maar op één of andere manier smaakte het met best. Om 20:15 liepen we naar de piano bar waar de informatie balie is. Daar stond vanavond de Nederlandse medewerker en ben ik gelijk maar even in de rij gaan staan om te vragen waarom ik geen mail kont ontvangen. Hij vond het rot om te zeggen maar ik moest er nog een pakketje Internet bij kopen om die mogelijkheid ook te krijgen. Dit kostte dus totaal 140,- Euro om een beetje te kunnen Internetten. Ik heb het maar gedaan maar het is natuurlijk wel belachelijke en flessen trekkerij.

Maar goed, ik kon nu op Internet en kon ook mails ontvangen. Je bent toch in de uitgeef modus tijdens een cruise. Hierna na de bar om koffie te bestellen ook voor de Carolin en Mar. Om negen uur begon de Italiaanse show in het theater. Daar liepen wij om 21:05 naar binnen voor de eerste keer. Dit was echt een gigantisch groot theater haast net zo iets als Luxor in Rotterdam en dat voor een cruise schip. Het was half gevuld maar er waren dan ook maar de helft van de passagiers aan boord. Er waren ongeveer 1500 passagiers aanbood terwijl er 3200 mensen aan boord kunnen. Wel begrijpelijk met de gevreesde Coronus virus om ons heen. De show was Italiaanse liedjes met dans. Om kwart voor tien stonden we weer buiten en zijn we naar dek 14 gegaan waar een andere show begon. Die was meer afgestemd over de jaren 60 / 70 en 80. Op dek 14 wat bij het zwembad is was het behoorlijk vol en werden er door vele mensen een soort van dans instructie gevolgd. Wil wilde eigenlijk ook wel maar er was een soort van drempel. Om 23:00 zijn we terug gelopen naar onze hut en was deze dag voor ons afgelopen In de hut hebben we op de TV een film aangezet als slaap mutsje. Morgen weer een donderdag.

Maandag 16 maart 2020: Mooi zonnig weer / richting Rode zee

Deze dag begon voor ons wel wat later. Het is dat ik naar de WC moest anders had het nog veel beter geworden. Toen ik terug kwam van mijn toilet gang zei Wil “het is tien voor negen”. Schandalig toch, we zouden haast zonder ontbijt de de morgen door moeten. Na een snelle was beurt in de gewone kleertjes naar boven. We kwamen ons cabine attentaat tegen Putra en die stond gereed om onze hut weer keurig in orde te brengen. Wij weer naar stuurboord kant waar we leuk plaatsje zochten en Wil in de rij ging staan voor onze ochtend maaltijd, de omeletten met wat gestreken plakje spek. Want ondanks het Coranavirus overal ter wereld om zicht heen greep en overal de restaurantje dicht waren. Was er hier aanbood van dit cruise schip eigenlijk weinig of niets van te merken. En vrat dat het een lieve lust was. Er werd zo hier en daar wel over de Corona virus gesproken maar dat was meer over de thuis blijvers. Nadat de buikjes waren gevuld 2 dekjes zakken naar 12 om de zwem / bad kleding aan te doen  om dan direct naar weer na dek 15 te gaan bij de zwem / whirlpool baden op dek in de zon te vertoeven met een lekker briesje door de vaar wind. Het schip vaarde nog steeds volle snelheid richting Suezkanaal. Om 11:00 uur heb ik even met John ge-facetimed. Moet zeggen een zeer goede verbinding. We hoorde toen dat alle scholen voor een maand dicht waren en ook het voetballen en formule 1 niet door gingen. John zei nog “jullie zijn niet zo slecht af daar aan boord” . Maar de mensen aanbood deden wel hun beklag maar dat zal ook wel zijn dat ze een gedeelte van de betaalde reis som terug willen hebben. Om 13:15 zaten we in the grote ontbijt zaal die maar voor de helft open was. Ik me eigen weer netjes aan de dieet spel regels gehouden en alleen maar rauw kost en koud water genomen. Wil eigenlijk ook, alleen heeft ze een beetje gesmokkeld om een stukje taart te nemen. Na de konijnen maaltijd naar onze hut voor de pilletjes. En hier even op ons balkonnetje gezeten omdat de zon even achter de wolken zat maar de temperatuur was nog wel 28 graden. Om half drie zijn we weer na dek 15 gegaan om de levendige activiteiten mee te maken bij het zwembad en in een ontspannende ligstoel plaats te nemen. Vanavond was de dress code “Formeel” / wordt vervolgd

1. Coby Christiaanse:
    16 maart 2020
    Gelukkig geen Corana virus aan boord maar hou toch maar voor de zekerheid een beetje afstand.
    In Nederland zijn scholen en horeca incl. kantines en restaurants tot 6 april met onmiddellijke ingang gesloten. De schappen in de supermarkten waren het weekend volledig leeg gehamsterd. Dus eet jullie buikjes maar lekker vol 😂😉 en geniet van de rust en het zonnetje. Wel op jullie spulletjes en op elkaar passen 😂😂
  2. Miranda Heeck den Boer:
    18 maart 2020