Lofoten 2023 - Svolvaer Noorwegen / Lofoten

2 juli 2023 - Svolvær, Noorwegen

Het vervolg - 21 graden met veel wind

Om tien over zes verlieten we onze kamer 280 om naar het restaurant te lopen. Bij het restaurant aangekomen bleek dat er op zondag altijd een buffet was zo ook deze zondag. Het kostte 500 NKr per persoon en dat was inclusief koud water en koffie of thee na afloop. Dit hebben we maar gedaan mede omdat er in dit dorp helemaal geen enkele andere eetgelegenheid was.

Nadat we hadden betaald konden we gelijk gaan aanvallen. De kok vertelde nog een beetje wat het allemaal was. Het voor gerecht bestond uit Salade - soort van zoete mayonaise yoghurt salade - olijven salade - ei met garnalen.

Het hoofd gerecht was Aardappel gratine - Stroganof schotel - zalm schotel - varkens rollade met aardappels en het dessert van Creme Bullee en natuurlijk de koffie en thee.

Het smaakte allemaal echt verrukkelijk en we konden echt zeggen dat het geen weg gegooid geld was. Waar voor je geld.

Aan het tafeltje naast ons zat een Nederlands arrogant stel. Die eigenlijk niet met ons motor rijders wilde praten. Maar toen ik vroeg of hun ook Nederlanders waren. Voelden ze d’r eigen een beetje verplicht om op onze vragen te antwoorden. Om kwart voor acht knelde onze schoenen en moesten we stoppen met eten en namen we alleen nog de koffie ter afsluiting van dit geslaagde etentje. Om acht uur waren we terug in onze kamer 280 waar we bespraken hoe we morgen de dag gingen indelen. Wat vroeger op staan om mee te beginnen, om 07:00. Dan naar de ontbijt zaal voor de ochtend hap. Dan de 122km afleggen naar de Ferry in Bognes. Om aan de overkant in de plaats Lodingen naar mijn ex collega Leif Loevhaug in Pundslettveien 134 - 8324 in Digermulen te rijden. Dit was halverwege naar ons Hotel in Svolvaer. Die afspraak had ik met hem gemaakt. Zijn vrouw had cake gebakken en ik had gezegd dat we daar rond 14:00 zouden zijn.

Dit was weer een dag en een zeer geslaagde, morgen gaan we verder.

Zondag 2 juli 2023: Op naar de Lofoten wat een mooie dag

We hadden de wekker gezet op 07:00. Eigenlijk waren we allebei iets eerder wakker. We keken elkaar aan rond 06:45 en zijn er toen maar gelijk uit gegaan. John eerste in de badkamer ik een toen minuten later. Om 07:10 liepen we richting de geur van gebakken eieren en bacon. Dat was een goed teken. Moet nog even melden dat we allebei bijzonder goed hadden geslapen. Dat doet de de mens goed zo’n nachtrust.

Maar wat de mens ook goed doet is zo’n ontbijtje in de ochtend. Er lag echt alles waar een mens maar van kan dromen. Het zou moeilijk worden om hier vandaan te lopen om acht uur. We bestelde allebei een heerlijk vers gebakken eitje met spek. Haalde een lekker vers bakje koffie met een sapje.

Ik nam daarna nog een bruine warme boterham met kaas. En tja toen moest ik stoppen. Alleen nog een bakje koffie en toen was de buik echt gevuld. Om acht uur stonden we buiten nadat we ons hadden omgekleed. BMW tassen in de motor koffers en om 08:10 reden we weg bij dit bijzonder goede onderkomen. We gingen vandaag de Ferry namen bij Bognes en moesten dan via de E6. Maar na 20km op de E6 was er een weg blokkade bij de  Tennfloget tunnel. Wij reden langs de stilstaande file en stonden helemaal vooraan. Daar raakten we aan de praat met ee Noor die vertelde dat er enorme rot blokken op de weg waren gevallen. Wij stonden daar om 09:15 en de verwachting was dat we rond 10:30 verder konden rijden. Maar dat was niet zeker. Omdat dit niet zeker was veranderde wij ons route plan en zijn terug gereden en toen naar Bodo over weg 63. Om daar de ferry naar de Lofoten te nemen. We stonden bij de Ferry in Bodo om 10:30 om naar Moskee over te varen. We konden de ticket in de rij aanschaffen en die waren 20,-Euro per motor. Om 11:00 stonden we vooraan in het schip en moesten we de motors zelf vast zetten met sjorbanden. Dat hebben we gedaan en toen naar boven om een leuk plaatsje te bemachtigen voor deze 3:10 durende overtocht. Er stond veel wind dus dat kon nog leuk worden deze crossing. Om 11:10 vertrok dit bootje en begonnen we aan de Lofoten te denken. We hebben een beetje tijd door gebracht op dek om wat foto’s te nemen en ik ben daarna in een relax stoel gaan zitten. Het moet gezegd, bij het vertrek moest de ferry om allerlei eilandjes heen varen en eenmaal op open zee ging dit schip behoorlijk te keer. Maar de vaart bleef er behoorlijk in en om 14:15 vaarde we het haventje van Moskee binnen. We moesten naar beneden om de motors rijklaar te maken en waren eigenlijk verrast dat ze nog allebei rechtop stonden. We konden haast als eerste van boor af en zijn eerst op de Lofoten naar het plaats Å gereden wat eigenlijk het uiterste puntje van de Lofoten is. Moet wel even melden dat deze eilanden groep de Lofoten echt ongelofelijk mooi is. Echt indruk wekkend en betoverend mooi. Als je zo van de plaats Å naar Svolvaer rijdt schiet je niet erg op want je staat meer stil om foto’s te maken. Natuurlijk in een ontzettend leuk restaurantje gestopt. Zo’n palen Restaurant in de kleur rood buiten op het terrasje zitten. Een lichte maaltijd besteld. In mijn geval Lofoten vis soep en voor John een special patatje met bacon en azijn aangemaakt. Alles was pikko bello en het smaakte ook bijzonder goed. De prijzen zijn in Noorwegen ook even anders, alles is duurder maar dat wisten we al voordat we van huis vertrokken. Na deze lunch stop verlieten we dit restaurant en ging John bij ATM machine contant geld halen voor de komende periode. Je weet maar nooit wanneer je dat nodig hebt. Toen op de motor voor de eerst WOW momenten te beleven en te zien. Want zoals al aangegeven, bijzonder is het hier zeker. We stonden meer langs de kant van de weg met de Iphone in de hand foto’s te namen dan met het stuur van onze motor. Rond 16:00 besloten we om iets meer door te gaan rijden. Op een KRO camping gestopt voor een natje en in mijn geval ook een droogje. We namen een heerlijke Cappuccino en ook nog een tweede. Ik deed dit samen met een taartje en John nam een soft ijs als dessert. Toen we hier weg reden hadden we nog 50km te rijden naar Svolvaer. Daar hadden we een hotel geboekt voor twee nachten. En we hadden behoorlijk zitten zoeken omdat we 250,- per nacht een beetje veel vonden. Maar als we niets anders konden vinden dan moest het maar.

Maar zoals gezegd hadden we iets gevonden voor 100,- Euro maar daar zat geen ontbijt bij. Dit hotel heette Fast Hotel midden in het centrum van Svolvaer. Wat een goed hotel bleek dit te zijn. Met een beetje argwaan stonden we voor de deur en dachten ‘Dat ziet er niet slecht uit”

De motors even aan de overkant van de straat op het trottoir gezet een naar binnen in dit digitale hotel. Deur openen met een code die via een SMS was toegestuurd. Deur gingen open. In de lift naar kamer 320 die je ook met een code moest openen. Code ingetoetst en de deur ging open. En wat een mooie ruimt kamer was dat. Ook de bad kamer was zeer ruim en er was ook nog een koelkast en waterkoker aanwezig. Dat viel dus eigenlijk ontzettend mee. Raampjes open gezet voor wat frisje lucht en John natuurlijk weer als een raket onder de douche. Ik de turtle iets later. Om 19:13 waren we allebei fris gewassen en hebben we even op de Ipad van John naar Viaplay Formule 1 zitten kijken. We nu om 20:15 kijken voor een lichte hap.

Wordt vervolgd

1. Miranda Heeck den Boer:
    2 juli 2023
    weer een hele belevenis! veel plezier
  2. Nico en Marijke:
    2 juli 2023
    Nou een drukke dag! Lekker slapen en morgen weer verder!
  3. Nico en Marijke:
    2 juli 2023
    Morgen en overmorgen hebben we rustdag.
    John gaat wandelen en ga relaxen.
  4. Travel the World:
    2 juli 2023
    Mooie foto’s weer , jullie zien genoeg mooie dingen en zo te zien gaat het eten er ook goed in de nodige kilootjes kan je er later weer aftrainen maar nu gewoon genieten toch.
  5. Nico en Marijke:
    3 juli 2023
    Noorwegen heeft zeker wel wat te bieden aan natuur. Het vraagt ook wel wat van de portemonnee want het is bij alles even schrikken.
    Gelukkig is het weer ook aan onze kant.
  6. Simon:
    3 juli 2023
    Ziet er allemaal prachtig uit,geniet ervan en een fijne reis verder.
  7. Coby Christiaanse:
    Ik sluit me helemaal bij Simon aan 👍👍
  8. Nico en Marijke:
    3 juli 2023
    Een eigen mening is ook belangrijk?