Lofoten 2023

28 juni 2023 - Svanskog, Zweden

Het vervolg

Op de dinsdag 27st juni waren we om 06:00 wakker en zijn er ook niet veel later uit gegaan. We hadden het vermoeden dat John wel wat eerder bij ons zou zijn dat de afgesproken 08:15. Omdat er nog tijd genoeg was dacht ik dat ik de laatste up-date in de Tom Tom Rider kon laden. Dus de TT rider gepakt en de update aangezet. En die begon dus de laatste kaarten in de navigatie te laden. Maar wat nooit gebeurde nu, na 20% te zijn ingeladen stopte Internet bij ons. Ik heb de de Router in de gang even stroomloos gezet en opnieuw aangesloten. En toen was Internet er weer maar helaas niet de 450MB die we gewent zijn maar een 10MB. Dit zou een eeuw gaan duren. John kwam om 07:45 aan rijden en na een bak Cappuccino en het inladen van de broodjes met gebakken eieren en spek plus de 10 krentenbollen van de warme bakker en de bevroren fles water in John zijn top koffer. Wou John eigenlijk weg. Maar mijn navigatie stond pas op 20% dus dat zou nog een poosje gaan duren. John vond dit eigenlijk helemaal niks wachten op iets wat eigenlijk gisteren avond gedaan had moeten worden. En misschien had hij gelijk. Al met al waren we om 09:00 klaar en maakte wil nog even een foto voordat we echt weg reden. Dus net over negen reden we weg met de kilometer teller op 97384. We gingen via de A15 naar Tiel - A50 richting Apeldoorn - over de A1 naar Osnabruck. Om 11:30 reden we grens over Nederland-Duitsland waar we in een file terecht kwamen en werden van de rijksweg afgestuurd. Via allerlei andere wegen kwamen we uiteindelijk toch weer op de snelweg 1 naar Bremen terecht. Na Bremen richting Hamburg over de 1. Bij Hamburg kregen we een douche van boven maar dit stopte gelukkig snel. Net na Hamburg stopten we voor een tank beurt. En daar stonden daar bij het tankstation stond een stel uit Australie met de motor. Die hadden de motor in een container naar Europa laten brengen. Dat was een rit van 70 dagen. Hun hadden er 30 uur over gedaan om hier te komen en ze waren al 3 maanden onderweg en nu onderweg naar Polen. Na wat met te hebben gesproken zeiden wij goedendag en gingen wij verder naar Lubeck. Waar we vlak bij de Ferry die vanuit Travemunder zou vertrekken.

Wij naar het centrum van Lubeck wat een Hanze stad is. Dit is een soort van Handels verbond wat 1356 in opgericht. Een mooie stad met mooie gebouwen met veel toeristen. Wij hebben motors ergens op een stoep niet ver van het centrum neer gezet en zijn naar het centrum gaan lopen. Eerst maar een een bak koffie en wat fris met een stukje gebak. Na een half uurtje weer wat verder gelopen voor een eet gelegenheid. Dat werd een Italiaans tentje met een gezellig interieur. Een heerlijk pizza gegeten en toen terug naar de motor om naar de Ferry terminal op zoek te gaan die hier 21km vandaan moet liggen. Dat werd nog een klein probleem omdat de toegaan tot de snelweg was geblokkeerd. En dan heeft de navigatie het moeilijk, die blijft je maar terug sturen. Uiteindelijk omdat wij zelf een andere weg kozen kwamen we weer in de juiste richting. Om 19:15 stonden we voor de ingang van de TT-Line ferry terminal.  De uitgeprinte check-in  tegen de scanner en de 2 tickets vielen in de basket. De slagboom gingen open en op de tickets stond waar we ons moesten vervoegen. Het was vak 7 lijn 21. We stonden daar helemaal voor aan / als eerste. We hebben nog een half uurtje hier staan wachten voordat we aan boord mochten rijden. Een steile ram op en wij moesten in het midden gedeelte de motor plaatsen. Wij werden een beetje geholpen door iemand van de bemanning. Maar eigenlijk deed hij het voor maar de verantwoording lag bij ons. Dus wij hebben de motors vast staan zetten naar ons idee. Na dit sjor gebeuren naar de 9de verdieping naar onze hut 9212 die wij konden openen met de tickets die we bij de check-in ontvingen. Een nette binnen net met een ruime douche. Ik zat te zweten als een otter. Dus kleertjes uit en onder de douche. John deed het zelfde en een klein half uurtje later in de korte broek naar dek 11 voor een drankje. Ook hebben we de route voor morgen in de navigatie gezet. Het zou Svanskog als bestemming worden iets ten zuiden van Karlstad. Het wordt een Airbnb onderkomen. We gaan nu naar bed. Morgen weer een dag.

Woensdag 28 juni 2023: Happy Birthday John - Bloedheet

We werden door een harde stem van de scheeps dame om 06:00 wakker gemaakt. We moesten opstaan omdat we over een klein uurtjes zouden binnen lopen in Trellingborg. Dus snel in de kleren. De benodigde pillen genomen voor opa. Om vijf voor half zeven zaten we op de 10de verdieping met een koffie voor onze snufferd. We namen daar een muffin bij om de maag een beetje op gang te helpen voor deze komende dag. Na 10 minuten konden we onze motor tassen op de motor kwijt en konden ook de sjor banden los. Zodat de motoren vrij waren. Om iets voor zeven ging de voor zijklap van het schip open en moesten er eerst een paar vrachtwagens uit voordat wij weg konden. Alles verliep eigenlijk vlotjes en binnen NO time reden we wat en naar buiten van deze grote terminal. Eenmaal buiten naar links om de borden van Gotenborg te volgen. Het was een behoorlijke afstand naar ons AirBnB in totaal 488km. De dag begon somber met donkere wolken en dringende luchten. Nee dat zag er niet goed uit. Maar hoe dichter we bij Gotenborg kwamen hoe blauwer de  lucht. Het werd ook steeds warmer. De eerste stop hadden we na 40km omdat ik moest water lossen. Snel verder want we hadden nog wat kilometers voor de boeg. De ringweg om Gotenborg was niet druk en dat was snel verleden tijd. Net na Gotenborg gestopt bij een MC restaurant. Voor mij een koude Cola light en voor John een Cappuccino. Toen we gingen tanken informeerde de man op een stelling ons dat er een leuk plaatsje was 40km verder op de E45 Trollhattan. Hier was een special sluizen complex gemaakt en creëerde een waterval als de sluis open ging. Dus na de cola en koffie verder naar dit benoemde plaats Trollhattan. Het moet gezegd het was zeker het bezien waard en een leuke afleiding buiten het motor rijden. Na deze bezienswaardig heid moesten we nog 121 km maar we hadden dorst door de warmte. We zijn bij een terrasje gaan zitten waar het druk was aan de E45. Lekker koud was de frisdrank.

Toen op voor het laatste stuk. De temperatuur werd hoger en hoger dus moesten er meer stops worden ingelast om vocht in te nemen. Om 15:15 stopte we voor onze overnachting plaats. Niemand aanwezig bij deze bijzonder mooie AirBNB. Een schitterend oud landhuis met daarnaast 2 grote andere gebouwen. De tuin informeerde ons dat er iemand binnen 5 minuten zou zijn. En inderdaad binnen de gestelde tijd was Tanja aanwezig.

We kregen kamer 35 en moesten hier met ontbijt 770 Skr. voor betalen.

We zijn maar even in de tuin blijven zitten want het was niet uit te houden. In de tuin in de schaduw met een klein windje was het lekker.

John is even naar het dorpje gereden omdat we hier contant moesten betalen.

Dus moest er gaat uit de muur worden getrokken bij een ATM machine.

Hij had gelijk wat cashew noten en koud water gekocht.

Wordt vervolgd

1. NELLIE en Arie:
    28 juni 2023
    Hallo Sjohn en Leen Gefeliciteerd Met Sjohn zijn verjaardag en een fijne tocht 🎉☕️🍰
  2. Miranda Heeck den Boer:
    28 juni 2023
    Leuke dag gehad. Veel plezier nog.
  3. Nico en Marijke:
    28 juni 2023
    Gefeliciteerd John! Was een goede dag om jarig te zijn!