Lofoten 2023

29 juni 2023 - Sveg, Zweden

Het vervolg.

Nog lekker buiten zittend in de enorme grote en mooie tuin van dit landgoed. Zijn we ook nog even naar het aangrensende meer gelopen. Waar een roeiboot lag en een kano. Met de peddels erbij klaar om weg te roeien.

Helaas hadden we daar geen zin mede met de angst als we om zouden vallen we in het koude water terecht zouden komen. Dus nadat we met tweeën Romantisch in de schommel hadden gezeten en de Robot maaier 2x weg moesten sturen omdat dat ding over onze voetjes heen wilde rijden. Terug richting tuin wat vlak voor onze kamer 35 lag met een tafel en vier stoeltjes. Het was een apart onderkomen. Rond zes uur zijn we naar het piep kleine plaatsje gelopen waar natuurlijk helemaal geen eet gelegenheden waren. Alleen een Pizzaria waar binnen één persoon zat te eten. De bedenkster kwam eigenlijk gelijk natuurlijk logisch gezien de drukte.

IK koos voor een Hete / gekruide hamburger met wat patat daarbij en John ging voor een Pizza Galzone. Dit samen met een sprankelend watertje en voor John een Cola light. In nam een Hamburger omdat dat iets beter voor mij is als Pizza. Eerlijk is eerlijk het smaakte prima maar het was niet echt gezellig in dit tentje. Na een kleine 3 kwartier en nadat ik afrekende met de Visa keert moesten we nog stukje terug  lopen naar ons bed.

We hebben nog even buiten gezeten en nog even besproken waar we morgen ons doel zouden leggen. Dat zou het plaatsje Sven worden een kleine 430km verder op. Om 22:00 stapten we in bed en ik met de hoop dat ik een beters nachtrust zou hebben als de nacht aan boord van de Ferry.

Donderdag 29 juni 2023: Bloed heet met een kleine spat regen

We hadden de wekker op 08:00 gezet maar toen ik om 05:30 naar links keek zag ik mijn slaapje en verzorger al op zijn Ipad kijken. Die was dus al wakker.

Maar toen ik een half uurtje later naar de WC ging lag mijn slaapje en verzorger lekker te knorren. Dus misschien heeft hij een beeldscherm nodig om er toch nog wat uurtje klaarmaak er aan toe te voegen. Toen ik om 08:00 wakker werd gemaakt door die koelere wekker was John al uit de kamer. En kon ik alles doen wat s’ochtend zo noodzakelijk is. Na de was beurt rook ik weer fantastisch lekker. John liep buiten Mathilde te bellen. Daarna zijn we naar het ontbijt buffet gelopen waar ze nog bezig waren alles klaar te zetten.

Dit hotel is echt oud bollig maar toch heeft het wel wat. Ook de tafeltjes en de stoeltjes in oude stijl gaf toch wel een idyllisch tintje aan dit ontbijt.

Er stond echt van alles klaar en honger zouden we niet krijgen.

Na 2 bakken Scandinavische koffie. Wat zwart en sterk is waren we helemaal wakker. Ik nam een Swense knäckebröd met een kei hard gekookt eitje en de andere zure boterham met salami.

Nadat deze bunker sessie en nadat we tasjes weer gepakt hadden reden we om 09:03 weg bij deze AirBnB onderkomen. Dit was een geslaagd?

Via een schitterende binnenweg kwamen we op de E45 die naar de plaats Mora leidde. Dat was 210 km te gaan. Het weer werd met het uur warmer maar lang niet zo warm als gisteren. Het was rond de 23 graden.

Goed mooi weer voor op de brommer. Op deze E45 kon je lekker door rijden.

In het plaatsje Malung getankt en koffie gedronken. Daarna na de Lidl voor een Frans broodje (Geen stokbrood) en salami en een bak mayonaise salade gevuld met garnalen en een cola light. Toen verder naar het plaatsje Oje gestopt en daar aan een watertje met tafel en een bank dit smakelijke Franse brood met de salade en salami zitten op peuzelen. Na deze lunch nog even staan praten met een Bourgondische Zweed die uit Stockholm kwam. Dei vertelde ons dat het gedeelte waar wij naar toe gingen. Heel veel Beren / wolven en Elanden liepen. Daar moesten we voor uit kijken (wij denken dat deze Zweed een beetje stond te liegen). Maar dubbel allert vervolgden wij onze motor toer in Noordlijke richting. De Lofoten kwamen steeds dichter bij?

Na een uurtje reden we door de plaats Mora bekend van de klokken.

Nog een foto genomen van John die voor een mooi Rood gebouw stond.

Ik dacht dat het een kerk was maar volgens  John was het een hout zagerij.

Wij vervolgden ons toer en rond een drie uur stond er langs de weg aangegeven dat er een Restaurant na 400 links zou zijn. Wij na links na 400 meter maar zagen geen Restaurant. Na een vraag aan de persoon die daar liep. Waar kunnen we het restaurant vinden. Kregen we in het Zweeds “ Du ku a dar zien” Wij begrepen er geen barst van maar zijn hand gebaren en aanwijzingen waren voldoende. Hier binnen komt stond er “Only cash” dus niet met een credit betalen. John had 2000,- Zweedse kronen gepind dus voor ons geen probleem. Ik nam een mineraal water met bubbels en John een Magnum. Nog even met een Duitse vrouw staan praten die op de weg terug was. Die hadden drie weken in Noord Zweden gebivakkeerd.

Wij gingen verder aan de laatste 70km van deze dag beginnen. Om 15:30 reden we de gemeente Sveg in. Bij eerste benzine station getankt en aan de overkant een bak koffie genomen. Ons even een beetje georiënteerd voor Hotel en dat bleek moeilijk. Alles bezet en haast geen hotel te vinden.

Uiteindelijk kwamen we op een Pension uit. Via booking.com dit onderkomen Agardhs Pensionat geboekt. Het zou een verrassing worden hoe en wat.

Het lag 400 meter van de plaats waar we de koffie hadden gebruikt.

Om de deur beneden te kunnen openen moesten we een code invoeren?

Maar op dat moment kwam er een donker gekleurde mevrouw de deur open doen. Ze sprak vloeiend Nigiriaans en wij moesten uitvissen wat ze zei?

En dat was dus het probleem, wij kwamen er niet achter. Ik booking.com gebeld en die wist ons te vertellen wat de juiste opening code van de deur was. Toen naar boven naar kamer 3. Die was op de 2de etage en zag er goed uit. Twee aparte bedden alleen was de badkamer op de gang. Dus voor mijn plasje drie per nacht. Moest ik een stukje lopen. En dat was natuurlijk de vraag of ik dat ging halen als de drang erg hoog is? Je kon natuurlijk ook niet alles verwachten voor 64,- Euro / nacht. Het moet ook gezegd, er was in deze omgeving niets anders te krijgen. Alles naar boven gebracht en wat nodig uit de tas gehaald. John ging gelijk onder de douche ik een half uurtje later. We hebben eerst maar voor een hotel voor morgen gezorgd gezien de problemen die we vandaag hadden. Toen ben ik onder de douche gekropen en mijn eigen gelijk onder de douche geschoren. Dit samen met een heerlijk ruikend after shave’ je en kon de avond geurend te gemoed. Na deze op fris beurten zijn we naar een goed bekent staan Restaurent gegaan omdat we vanavond een normale korst wilde eten. John had op Internet zitten zoeken en wist een goed restaurant 400 meter bij deze overnachting plaats vandaan. Terwijl ik daar achter bleef is John naar een Supermarkt gelopen om brood en beleg t halen. Toen hij terug kwam na een kwartier hebben we onze maaltijd besteld.

Het werd een winer schnitzel voor mij en John nam een Entrecote.

Het smaakte uitstekend dat was zeker waar. Koffie heeft John gemaakt bij terugkomst in ons onderkomen. In de keuken waar een eetkamer tafel stond met 4 stoelen. Daar zaten een stel Zweden die ook wel John’s koffie wilde?

Natuurlijk gelijk een beetje zitten praten over de Zweedse rare gewoontes maar dan in komische taal. Zodat ze niet boos werden. Ze vonden het gezellig en vonden het jammer dat we naar onze kamer gingen. Om 20:30 waren we terug in kamer 3 waar ik dit verhaaltje verder ben gaan afmaken.

Morgen hebben 420km te rijden en slapen we in een soort van appartement complex. Het ziet er goed en veel belovend uit. Het ligt aan een maar.

Wordt vervolgd

1. Miranda Heeck den Boer:
    29 juni 2023
    Leuk om jullie zo te volgen!