Lofoten 2023

30 juni 2023 - Laxbäcken, Zweden

We zijn nu gevorderd tot aan Lap-land - totaal nu 2023km gereden. Het vervolg van gisteren.

Vrijdag 30 juni 2023: Dg begon met somber / regenachtig weer.

Bij het openen van de gordijnen zag het er buiten somber uit. Donkere wolken en behoorlijk veel wind. Dat was even slecht wakker. Ik ben een langzamer starter terwijl een Speedy consoles is in de morgen. Dat is dus een groot verschil in de motor vakantie. John wilde mijn motor tas al naar beneden dragen terwijl ik nog niet een mijn tandjes had gepoetst. John zei, als je klaar bent kom je maar naar de keuken van dit onderkomen. Ik ga de koffie alvast maken met de broodjes en beleg. Een kwartiertje later zat ik in de keuken met nog een dag hoofd. Ik was nog niet helemaal wakker. John had de Nescafe koffie gereed gemaakt. Moet zeggen, dat is nooit mijn ding geweest. Ik vind dit eigenlijk niet te zuipen, ik heb weer een poging gewaagd. Maar het resultaat was het zelfde, waardeloos. Om 08:30 reden we weg bij dit overnachting plekje met een gedachte. Niet voor herhaling vatbaar. Maar de omstandigheden waren niet anders. Met een druppel regen reden we weg uit Sveg en alleen maar donkere wolken voor ons. Wat zou dit voor dag worden. De E45 weg was ook lekker nat maar echt zware regen val was er niet bij. Het druppelde en na een 1 1/4 uur rijden waren we een beetje nat maar bij een Hotel aangekomen in de plaats Asarna. Bleek dat allemaal behoorlijk mee te vallen. We konden in dit hotel eigenlijk aanschuiven nadat we betaald hadden voor de koffie. Een heerlijk soort van chocolade met marsepein als zij gerechtje. Niet veel later kwam er iemand bij ons langs met een soort van suikerbrood. Ook kwam er iemand van de bediening die uit Zuid-Afrika vragen waar wij vandaan kwamen. Nadat we hem vertelde dat wij uit Holland kwamen. Werd het gesprek alleen maar langer en gezelliger.

Na een half uurtje moesten we afscheid nemen en verder gaan met onze motor rit richting Noorden. Via de E45 vervolgden ons rit naar Stromsund waar we onze lunch hebben gehouden. Maar wel een totaal ander weer, de zon scheen volop en het was eigenlijk warm. Na een half uurtje en nadat we brood met Rosbief en komkommer salade op hadden. Hadden we het Zwitser leven gevoel zeker nu de zon scheen en het 23 graden was.

Moet ook zeggen dat de Cruise control op mijn motor toch wel een plus is met deze lange wegen. Tevens had ik voor de motor vakantie bij een speciaalzaak in Den Haag Tijgerleathers genaamd. Mijn motor zadel laten aanpassen aan mijn kleine maar wel behoorlijk kontje (reet). En dat zadel zit nu zo goed dat afstanden totaal geen rol meer spelen. Dat was een goede investering geweest. Toen hadden we nog 140km te gaan naar onze eind bestemming. Na 50km weer een beetje brandstof genomen voor de brommer.

Toen was ons volgende bestemming het Wilhelmina. Daar zagen we echte Konditorei dus in de ankers. Want daar wij wel trek in, iets lekkers. Bij de voor deur de motors neergezet en naar binnen om iets te bestellen. De etalage lag vol met dingen die we allemaal wel zouden lusten. We moesten het bij één ding houden, moeilijk. We kozen allebei iets uit en dit samen met een Cappuccino voor John en een dubbele Espresso  voor opa. Wat smaakte die Koffie heerlijk hier. Die werd bereid door een jong meisje waar wel een paar centen aan besteed was. Opgeblazen lippen en opblazen borsten. De rest konden we niet zo van een afstand zien. Maar koffie maken kon ze.

Toen we dit ophadden gingen we naar ons slaap onderkomen voor deze nacht. Dit was 14km verwijderd van de koffie plaats.

De eigenaresse had mij een mailtje gestuurd maar op de motor is dat wat problematisch om te lezen. Maar in het mailtje stond eigenlijk alles wat je moet weten als je aankomt. Waar de motors neer te zetten. Waar het appartement is en welke deur etc….. Nee die Ida Oderstål van deze Malgomajgården was Kristal clear geweest. Wij de trap op en daar vonden we het enorme onderkomen. Met 2 slaapkamers - grote keuken - grote badkamer. Dus dit zou een rustige nacht moeten worden voor beiden. John zonder snurker en ik zonder iemand die lang op zijn Ipad van alles ligt te bekijken. We gaan het zien?

Eerst maar even onder de douche en ik heb een hotel voor morgen avond besteld in Rognan. Dat zou een 4 sterren hotel met ontbijt moeten worden.

We zouden vanavond zelf eten klaar maken omdat je hier een winkeltje onder had. Waar alles te koop was, het zou Macaroni met gehakt en Curry worden.

Lekker makkelijk en dan hoefden we ook de deur niet uit. We hebben ook nog even de T-shirt - sokken en de onderbroeken gewassen. Roken we morgen weer lekker fris. Het is nu 17:50 en etenstijd

1. Miranda Heeck den Boer:
    30 juni 2023
    Ziet er allemaal lekker uit!
  2. Travel the World:
    30 juni 2023
    Heb mezelf weer aangemeld en kan weer meekijken , heb nu alleen snel de foto’s bekeken en ga morgen of zondag wel aan de verhalen beginnen .
    Veel plezier nog groetjes van ons
  3. Nico en Marijke:
    30 juni 2023
    Overmorgen zijn we in de Lofoten
  4. Nico en Marijke:
    1 juli 2023
    Nou weer aardig wat afgelegd! Leuke foto's! Fijne dag vandaag!