Lofoten 2023 - mooi weer in Noorwegen

1 juli 2023 - Rognan, Noorwegen

Het vervolg:

Het zit in ons bloed en wij willen nooit niks verkwisten dus ook nu niet in onze motor vakantie. Dus, alle kastjes in dit appartement open gerukt op zoek naar voedsel en we kwamen zo het één en ander tegen. Macroni - zout -kerrie.

In het winkeltje wat op de begane grond was heeft John pot pasta saus - gehakt - broodjes en 4 eieren gekocht. Van dit alles zou door John de maaltijd worden bereidt. Later vond John ook nog gemalen koffie en filter zakjes. John begon om 17:45 aan de geinproveseerde maar smakelijk maaltijd. Ik zat aan de eetkamer tafel met de mes en vork op de tafel te slaan? En was gelijk bezig om mijn verhaaltje in te tikken.

De maaltijd smaakte echt bijzonder goed en dit samen met een ijskoud glas water kon het haast niet beter. Natuurlijk deden we de afwas even hand matig ook al stond er een vaatwasser. Dit was een fluitje van een cent voor deze beroeps afwassers. Daarna hebben we nog even naar een herhaling van de kwalificatie van de F1 in Oostenrijk zitten kijken waar Max Verstappen weer pole stond. Daarna naar Hotels zitten zoeken op de Lofoten omdat we daar met grote waarschijnlijkheid gaan eindigen. Maar de Hotels op de Lofoten zijn erg kostbaar en veelal bezet in deze periode. Prijzen van 250,- Euro / nacht is een normale prijs. Mijn collega die daar woont had al een paar suggesties gedaan maar zijn suggesties vond ik iets aan de hoge kant. We konden eigenlijk niets redelijks vinden dus hebben we dit maar voor morgen laten zitten. Het is nu inmiddels 22:30 met nog volledig daglicht ging ik naar bed.

Zaterdag 1 juli 2023: Ontzettend mooi weer 23 graden en mooie rit

Ik had bijzonder slecht geslapen. Dit komt misschien doordat het natuurlijk bijzonder licht is en er is geen donkere slaapkamer te creëren. Dus de slaap vatten is niet eenvoudig. Ik ben om 02:00 nog even naar buiten gegaan om een foto te maken van dit vreemde natuur verschijnsel. Ik denk dat ik hooguit 3 uurtjes op bezoek ben geweest bij Klaasvaak. Om 07:00 eerste maar even naar de toilet gegaan en daar zat John ook al klaar wakker op zijn Ipadje.

Toen ik wakker was en naar de toilet was geweest is John beneden koffie gaan halen. Toen hij boven kwam eitjes voor opa staan koken en voor hem zelf een gebakken eitje. Moet zeggen, alles smaakte opperbest met een bruine boterham er onder. Om half acht was het ontbijt achter de rug en zijn we onze motor tassen gaan inpakken. Altijd weer een sport om alles er in te krijgen. Zowel hier in de kamer als straks in de motor harde koffer.

Alles verliep prima en om 08:00 reden we weg met voor vandaag 422km te gaan naar Rognan. Daar had ik een mooi hotel besproken via booking.com aan een meertje. Toen we begonnen ter rijden was het droog maar wel fris.

Het zou vandaag een schitterende route worden dia het eerste stuk over de E45 zou gaan naar de Arvidsjaur. Daar als het waren links over de 95 naar de Zweedse / Noorse grens naar ons hotel in Rognan. Deze route was echt bijzonder mooi. Tussen allerlei meren was er een weg aangelegd en we kwamen ook nog een paar keer zo’n eigenwijze Eland tegen op de weg. Wel grappig en een leuke onderbreking. De auto’s die van de tegenovergestelde kant komen seinen je zodat jet weet dat er iets staat te gebeuren.

Natuurlijk stop je hier voor. In de plaats Sorsele hebben een koffie stop ingelast. Dit bleek ook een soort van museum te zijn waar een beetje te zien was hoe in vroegere tijden alles werd gedaan. Oud postkantoor - hoe een spoor werd aangelegd en hoe de vis werd gevangen. Na de lekker Nespresso koffie gingen we weer verder over deze echt schitterende weg.

We zijn vele malen gestopt voor een foto te maken.In Arjeplog weer gestopt voor een verfrissing, want het was echt warm geworden. We moeten niet klagen beter dit als regen. Om twee reden we grens over Noorwegen in. Net over de grens in Noorwegen hebben we iets zitten eten. John heeft als dessert ook nog een soft ijs genomen. Nog even staan praten met een Noorse meneer die in een invalide wagen zat. Later kwamen wij er achter dat hij toch ook motor reeds. Een Honda Goldwing met zijspan. Daar deed hij zijn invalide wagen in die hij ook zelf helemaal demonteerde. Om kwart voor drie reden we hier weg om de laatste 25km naar ons Hotel Rognan in de plaats Rognan te rijden. Waar we om 15:30 aan kwamen. Nadat we onze melden bij de receptie waar een jonge dame ons de kaart sleutel overhandigde. Het werd kamer 280 op de tweede verdieping. Mooie kamer daar viel niks van te zeggen. John zoals altijd direct onder de douche ik een kwartiertje later. Ik had inmiddels een hoet gevonden op de Lofoten voor morgen en overmorgen en gelijk geboekt. Er zouden drie bedden in deze kamer moeten zijn inclusief badkamer en toilet. Het is nu 17:00 als ik dit zit in te tikken. We gaan eten in dit hotel lekker makkelijk en hopen op kabeljauw. John is even alleen wandelen.

Wordt vervolgd

1. Coby Christiaanse:
    1 juli 2023
    Ziet er prachtig uit hoor boy’s en John, je zorgt goed voor je pa 👍👍
  2. Nico en Marijke:
    1 juli 2023
    We zitten nu in mooi hotel waar aan een zondags buffet deelnemen. Dat smaakt echt heel goed. Morgen de ferry vanaf Bognes naar Lodingen wat op de Lofoten ligt.
  3. Travel the World:
    1 juli 2023
    Ik ben weer bij heb alle verslagen weer gelezen jullie maken een mooie reis en zien vele mooie dingen, ook wel link als er ineens zo’n eland op de weg komt maar tegelijk ook wel weer bijzonder.
    Dat de hotels op de lofoten prijzig zijn hebben wij ook ondervonden wij zijn ook nog steeds bezig met Noorwegen .
    Wist niet dat John zo’n goede kok was maar dat zal wel komen dat hij nu zelf zijn eten moet verzorgen normaal deden wij dat haha.
    Ik kan trouwens wel je verhaal vinden maar krijg nog steeds niet een automatisch bericht dat er een nieuw verhaal geplaatst is.???
    Veel plezier nog en groetjes van ons.
  4. Nico en Marijke:
    Goeie reis verder! Leuk om te volgen! Gr
  5. Nico en Marijke:
    2 juli 2023
    We zijn nu haast op de Lofoten. Nu op de ferry van Modo-Molkenes. Duurt 3:10 uur. Staat wel een behoorlijk windje. Verder alles goed.